فلت مود بررسی بازی Fire Emblem Engage - فلت مود

بازی Fire Emblem Engage پر از ایده‌هایی است که بعضی از آن‌ها به درستی اعمال نشده‌اند و سبب شده تا Engage از پتانسیل واقعی خود دور بماند. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

Fire Emblem جزو آن دسته از مجموعه‌های انحصاری نینتندو است که تابه‌امروز نسخه‌های متعددی از آن عرضه شده و معمولا از نظر تنوع، در سطح بسیار خوبی قرار دارد. تمامی نسخه‌ها لزوما در یک ساختار یکسان نیستند و اینتلیجنت سیستمز (Intelligent Systems) و سایر استودیوهای سازنده نسخه‌های فرعی، سعی کرده‌اند با ارائه المان‌ها و ویژگی‌های جدید درکنار موارد قبلی، تجربه‌ای قابل قبول را ارائه دهند. سال ۲۰۱۹ بازی Fire Emblem Three Houses روانه بازار شد و توانست بازخوردهای بسیار خوبی را کسب کند. حال پس از گذشت چهار سال، نسخه جدید و اصلی این سری روانه بازار شده است. Fire Emblem Engage با استفاده از المان‌های آشنا و شالوده Three Houses تجربه مشابهی را ارائه می‌دهد، اما دراین‌میان نقاط قوت و ضعف مختلفی هم دارد که سبب شده آنطور که باید و شاید همانند نسخه پیشین جذاب نباشد.

الیر و مارث در بازی Fire Emblem Engage

همانند نسخه گذشته، کاربر می‌تواند دختر یا پسر بودن قهرمان خود را در ابتدای بازی انتخاب کند و این انتخاب، تاثیری روی روند داستانی و تعامل شما با کاراکترها نخواهد گذاشت

داستان بازی از مبارزه الیر، قهرمان داستان، با سومبران آغاز می‌شود. جایی‌که الیر پس از نبرد و شکست دادن سومبران، به یک خواب طولانی رفته و حال پس از هزار سال بیدار می‌شود. الیر به‌خاطر Divine Dragon بودن خود، توانایی‌های ویژه‌ای دارد و همچنین می‌تواند ازطریق «حلقه امبلم» از سایر قهرمان‌های اصلی جهان فایر امبلم هم استفاده کند. درواقع، داستان بازی و ساختار آن به‌گونه‌ای است که شاهد حضور ۱۲ فایر امبلم از جمله بیلیث، مارث، سیگرد، لیف و روی هستیم. الیر باید با جمع‌آوری ۱۲ حلقه امبلم و استفاده از قدرت ۱۲ قهرمان مربوطه، یک بار دیگر سومبران و ارتش پلید او را شکست دهد.

از نظر روایت داستان، Fire Emblem Engage شروع خوبی دارد، اما رفته رفته از جذابیت روایت و قصه بازی کم می‌شود. بااین‌حال، از اواسط بازی به بعد ریتم و سرعت قصه‌گویی در سطح قابل قبولی قرار می‌گیرد و یک پایان‌بندی مناسب را هم ارائه می‌دهد. بااین‌حال داستان و روایت آن باوجود پتانسیل بالایی که داشت، می‌توانست تجربه‌ای بهتر و منسجم‌تر را به‌نمایش بگذارد. شخصیت‌پردازی بازی کاراکترهای مثبت تاحدی قابل قبول است. باگذر زمان، الیر که حافظه خود را پس از اگذشت ۱۰۰۰ سال از دست داده است، تمامی خاطرات خود را به یاد آورده و روند تغییر شخصیت او به‌خوبی نشان داده می‌شود. این در حالی است که بعضی از هم‌تیمی‌های شما هم داستان و شخصیت‌پردازی مخصوص‌به خود را دارند. به‌عبارتی به‌تمامی کاراکترهای داستانی که در تیم شما قرار می‌گیرند، به‌طور یکسان پرداخته نشده است و صرفا شاهد حضور کاراکترهای اصلی در داستان هستیم و مابقی شخصیت‌ها تنها در نقش یک هم تیمی ظاهر می‌شوند. این در حالی است که کاراکترهای منفی بازی شخصیت‌پردازی مناسبی ندارند و تنها در قالب یک شخصیت شرور به شما معرفی می‌شوند و در این بخش هم Engage آنطور که باید و شاید عملکرد خوبی ندارد.

مبارزه درکنار امبلم‌ها در Fire Emblem Engage

از حیث گیم‌پلی، Fire Emblem Engage یک بازی نقش آفرینی با نبردهای نوبتی است که در جریان آن بازیکنان یک تیم از کاراکترهای مختلف را تشکیل داده (تیم شما در هر مرحله می‌تواند تعداد متفاوتی داشته باشد، اما در اکثر مراحل یک تیم ۱۲ نفره را هدایت خواهید کرد) و به نبرد با دشمنان بازی می‌پردازند. سیستم مبارزات بازی ساختاری نوبتی و تاکتیکی دارد. بدین صورت که هر یک از اعضای تیم در هر دور تنها در محدوده مشخصی حرکت خواهند کرد و باتوجه به کلاس مبارزه‌ای کاراکترها، این محدوده در دسترس می‌تواند نسبت به سایرین متفاوت باشد. همچنین این گفته برای تیم دشمن هم صدق می‌کند.

کلاس‌ها و زیرکلاس‌ها تعادل مناسبی از نظر قدرت داشته و برتری غیرطبیعی نسبت به یکدیگر ندارند

ازطرفی کلاس‌های بازی دارای سلاح‌هایی نظیر نیزه، تبر، شمشیر و چاقو درکنار سلاح‌های اعمال جادو نظیر کتاب و عصا هستند. همچنین اشاره کنم که سلاح‌های بازی نسبت به دیگری نقاط ضعف و برتری مختلفی دارند. ازاین‌رو اینکه در طول مبارزات به کدام یک از دشمنان حمله می‌کنید و چه استراتژی‌ای را پیش می‌گیرید، از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که در سیستم مبارزاتی Fire Emblem Engage لحاظ شده است. یکی از مشکلات نسخه پیشین این بود که زیرکلاس‌های پیشرفته کلاس جادو قدرت بسیار زیادی داشتند و عملا سبب می‌شد تا سایر کلاس‌ها استفاده خاصی نداشته باشند. این در حالی است که Fire Emblem Engage سیستم مبارزاتی و کلاس‌بندی متعادلی را ارائه می‌دهد.

میان‌پرده‌های بازی Fire Emblem Engage

احضار حلقه امبلم در مبارزات به شما اجازه می‌دهد تا از مهارت ویژه کاراکتر مورد نظر استفاده کنید

تنها ایرادی که به سیستم مبارزات و کلاس‌بندی بازی وارد است، عدم تنوع است. شاید خود کلاس‌ها تنوع خوبی داشته باشند، اما زیر مجموعه‌های پیشرفته آن‌ها تنوع لازم را ندارند و ازطرفی، آن‌قدر بهبود وضعیت روی کاراکتر اعمال نمی‌شود. ازاین‌رو از اواسط بازی به بعد، میل و رغبتی برای تغییر کلاس یا زیرکلاس کاراکترها وجود نخواهد داشت. سیستم ارتقای کاراکتر هم به‌واسطه‌ی همین کلاس‌بندی‌ها و جمع‌آوری XP انجام می‌شود. افزایش سطح کلاس/زیرکلاس قدرت مبارزه‌ای کاراکتر را در زمینه‌های مختلفی افزایش می‌دهد و تیم سازنده آیتم‌های مختلفی را هم تدارک دیده که با خرید آن‌ها، تاحدی می‌توانید نقاط ضعف کلاس خود را بهبود بخشید.

به‌واسطه داستان Fire Emblem Engage، استفاده از حلقه‌های امبلم در مبارزات و گیم‌پلی هم استفاده شده است. می‌توانید کاراکتر دلخواه خود را به یکی از حلقه‌های امبلم که دراختیار دارید، مجهز کنید. این کار باعث می‌شود تا در طول مبارزات بتوانید آن‌ها را احضار کرده و مزیت‌های بیشتری را کسب کنید. ترکیب حلقه‌های امبلم و سیستم مبارزاتی‌ای که دارند با سایر کاراکترهای تیم، تنوع مبارزات را گسترش داده و دست مخاطب چینش استراتژی‌های متفاوت حسابی باز است. دراین‌میان اشاره کنم که در هاب بازی بخش‌هایی وجود دارد که ازطریق آن‌ها می‌توانید هم سطح کلاس خود و سایر هم تیمی‌ها را افزایش داده و به انجام فعالیت‌های مختلف بپردازید. همچنین قسمتی هم تعبیه شده تا با استفاده از امتیازهای Bond خود بتوانید حلقه‌های امبلم فرعی را بسازید (باتوجه به حلقه‌های امبلم اصلی داستان) این حلقه‌ها به شما کمک می‌کنند تا برتری‌های متفاوتی را در اختیار سایر هم‌تیمی‌ها قرار دهید؛ هم‌تیمی‌هایی که فاقد حلقه‌های امبلم اصلی هستند. وجود امبلم‌های دیگر در گیم‌پلی، چه امبلم‌های اصلی و چه فرعی، به‌خوبی در مبارزات تأثیرگذار بوده و استفاده درست از آن‌ها می‌تواند حسابی کمک حال مخاطب باشد.

استفاده از قدرت ویژه حلقه امبلم در بازی Fire Emblem Engage

سیستم شبیه‌ساز اجتماعی و وقت گذراندن با سایر کاراکتر، با وجود پتانسیل بالای خود طراحی مناسبی ندارد

جدا از مبارزات و پیشروی در مراحل، Engage دارای یک سیستم اجتماعی و برقراری ارتباط با سایرین است. سیستمی که برای اولین‌بار در Fire Emblem Three Houses مورد استفاده قرار گرفت. درظاهر، به‌نظر می‌رسد که دراینجا هم دقیقا همان سیستم را مشاهده می‌کنیم، اما اینتلیجنت سیستمز از یک نسخه مینیمال و کوچک‌تر نسبت به گذشته استفاده کرده است. همین مورد سبب شده تا استفاده مناسبی در بازی نداشته باشد. وقت گذراندن با سایر شخصیت‌ها سبب می‌شود تا سطح دوستی شما با آن‌ها عمیق‌تر شده و مزیت‌هایی را ارائه می‌دهند، اما این مزیت‌ها آنطور که باید و شاید جذاب نبوده و وقت گذراندن با‌ آن‌ها هم تنوع لازم را ندارد. ایده استفاده از یک شبیه‌ساز اجتماعی و وقت گذراندن با کاراکترها موردی است که شاهد عملکرد بسیار خوب آن در بازی‌هایی نظیر Persona 5 و Yakuza: Like a Dragon یا حتی Fire Emblem Three Houses بوده‌ایم. این در حالی است که متاسفانه تیم سازنده از این ویژگی به درستی در جدیدترین ساخته خود استفاده نکرده است.

از نظر بصری، استودیو اینتلیجنت سیستمز همان ساختار انیمه‌ای استفاده شده در Three Houses را پیش گرفته است، اما دیگر خبری از میان‌پرده‌های انیمه‌ای نیست. میان‌پرده‌هایی که با تماشای آن‌ها حس و حال یک انیمیشن ژاپنی به شما دست می‌داد. حال شاهد میان‌پرده‌های سینمایی سل‌شید به‌جای میان‌پرده‌های انیمه‌ای دوبعدی هستیم. همین مورد سبب شده تا بیش‌ازپیش میان‌پرده‌های سینمایی را مشاهده کنیم و بهبود موتور گرافیکی بازی هم به جذاب بودن میان‌پرده‌ها کمک کرده است. این در حالی است که خود بازی می‌توانست طراحی بهتری داشته باشد و بهبود موتور گرافیکی استفاده شده در Fire Emblem Three Houses، آن‌چنان در کیفیت Fire Emblem Engage تأثیرگذار نبوده است.

سیستم مبارزاتی بازی Fire Emblem Engage

هر ۲۶ مرحله اصلی نسخه Engage طراحی بسیار خوبی دارند و هرکدام از آن‌ها به‌نحوی بازیکن را به‌چالش می‌کشند. بااین‌حال مراحل فرعی جذابیت مدنظر را نداشته و صرفا برای کسب پاداش‌های بهتر طراحی شده است. باوجود کاراکترهای اصلی سایر نسخه‌های فایر امبلم، وجود یک مرحله فرعی با حال و هوای آن‌ها دراینجا می‌توانست طراحی بهتری داشته باشد تا بازیکن‌های تازه‌وارد هم بتوانند تاحدی هرچند کوتاه و مختصر، با فضاسازی نسخه‌های پیشین آشنا شوند. دشمنان اصلی طراحی خوبی دارند و باس‌های اصلی هم طراحی منحصربه‌فردی دارند. بااینکه از ابتدا تا انتهای بازی بعضی از کاراکترهای منفی را باید طی مراحل و نبردهای مختلف شکست دهید، اما هر بار ضربات و کومبوهای مختلفی را به‌نمایش می‌گذارند تا نبرد با آن‌ها همچنان چالش‌برانگیز و تازه باشد. همچنین فایر امبلم انگیج از نظر فنی فاقد افت فریم یا باگ خاصی است و کاربران تجربه‌ای روان را در این بخش کسب می‌کنند.

مراحل اصلی بازی طراحی چالش‌برانگیز و متنوعی دارند

موسیقی یکی از ویژگی‌های اصلی سری Fire Emblem به حساب می‌آید و در نسخه Engage هم شاهد موسیقی‌های جذابی هستیم. نکته جالب بازی، این است که تقریبا تمامی گفت‌وگوهای اصلی میان کاراکترها صداگذاری شده و کاربران تازه‌وارد نیازی نیست که صرفا به خواندن دیالوگ‌ها بسنده کنند. دوبله ژاپنی بازی کیفیت بسیار خوبی دارد، اما آنطور که باید و شاید به دوبله انگلیسی Fire Emblem Engage بها داده نشده است و بعضی از دیالوگ‌های حساس و مهم بازی در دوبله انگلیسی بسیار بی‌روح هستند.

الیر، قهرمان بازی Fire Emblem Engage

درانتها، Fire Emblem Engage یک تجربه ۳۰ الی ۳۵ ساعته است که شاید در حد و اندازه نسخه پیشین خود ظاهر نشده باشد، اما تجربه‌ای قابل قبول برای هواداران قدیمی است و متاسفانه بهترین نسخه برای کاربران تازه‌وارد به‌حساب نمی‌آید. Fire Emblem Engage شالوده و ایده‌های بسیار خوبی داره، اما مورد ناراحت کننده، عدم استفاده مناسب از آن‌ها است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 77 views بار دسته بندی : بررسی بازی تاريخ : 25 ژانویه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها