فلت مود بررسی بازی Outlast Trials؛ آوت‌لست همیشه ترسناک است! - فلت مود

Outlast Trials رویکرد متفاوتی نسبت به دو بازی اول مجموعه آوت‌لست دارد اما آیا این اتفاق به نفع بازی تمام شده است یا به ضرر آن؟ همراه بررسی بازی باشید. 

بی هیچ شک و تردیدی می‌توان مجموعه بازی‌های آوت‌لست را یکی از وحشتناک‌ترین و ترسناک‌ترین آثار ویدیو گیمی دانست؛ بازی‌هایی که هیچ ترس و واهمه‌ای از نشان دادن خشونت، صحنه‌های چندش‌آور، جامپ اسکر‌های به‌موقع و حتی ترس روانی و همیشگی ندارند و گیمر را به شکلی کاملا بی‌دفاع در میان تمام این اتفاق‌های ترسناک رها می‌کنند تا حتی شجاع‌ترین علاقه‌مندان ژانر وحشت هم با احتیاط و ترس و لرز به سراغ این مجموعه بروند. هنوز هم به خاطر دارم که در زمان بررسی آوت‌لست ۲، چه روزهای آزاردهنده‌ای داشتم و به معنی واقعی کلمه حس ترس آزاردهنده این بازی بر من چیره شده بود.

اما جدید‌ترین نسخه این مجموعه، Outlast Trials است که مدتی پیش نسخه نهایی آن روانه بازار شد و خب برخلاف دو نسخه اول، اینجا شاهد تجربه‌ای هستیم که تمرکز اصلی آن روی حالت کوآپ چهارنفره است. سوالی که پیش می‌آید، این است که آیا این تصمیم باعث شده تا حس ترس همیشگی آوت‌لست در این نسخه از بین برود یا اینکه سازندگان راهی برای ایجاد تعادل بین این دو موضوع پیدا کرده‌اند؟ در ادامه سعی می‌کنم این موضوع را موشکافی و بررسی کنم. 

ماموریت اول بازی Outlast Trials

یکی از مواردی که در تجربه Outlast Trials من را واقعا شگفت‌زده کرد، داستان بازی است. در دو نسخه اول مجموعه، داستان کاراکترهایی با شخصیت‌پردازی مشخص را دنبال می‌کردیم و همین موضوع مقدمه خوبی فراهم می‌کرد تا شاهد روایت قابل‌قبولی باشیم. اما در Outlast Trials قضیه به مراتب پیچیده‌تر از دو نسخه اول است؛ وقایع بازی در دوران جنگ سرد جریان دارد و حول کاراکترهایی است که در دنیای واقعی، وضعیت زندگی مناسبی ندارند و اکثرا بی‌خانمان هستند. این افراد به شکلی داوطلبانه امکان شرکت در یک پروژه را دارند که آن‌ها را به یک آزمایشگاه علمی منتقل می‌کند. البته که در ابتدا مشخص نیست قرار است چه بلایی سر این افراد بیاید و کاراکترها وقتی به خودشان می‌آیند که متوجه می‌شوند یک دوربین دید در شب به سر آن‌ها پیچ شده است و در همان مرحله آموزشی، باید مدارک شناسایی خودشان را تمام و کمال نابود کنند و آماده کار عجیبی شوند؛ شست و شوی مغزی!

پس از پشت سر گذاشتن مرحله آموزشی، در هاب اصلی بازی و در حالی که یک اتاق به کاراکتر شما داده شده است بیدار می‌شوید و از اینجا به بعد، باید در تست‌ها و مراحل بعدی این آزمایش وحشتناک شرکت داشته باشید. افرادی که بتوانند مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارند، در نهایت تبدیل به اشخاصی با هویت کاملا جدید می‌شوند که دولت می‌تواند از آن‌ها برای اهداف خودش استفاده کند. داستان برای یک تجربه با تمرکز اصلی روی حالت کوآپ و چندنفره، واقعا تاریک و گاهی حتی آزاردهنده است؛ در حالی که شما در هریک از آزمایش‌ها باید با تمام وجود برای بقا و حل ماموریت تلاش کنید، دانشمندان این مرکز علمی با خیال آسوده از جایی امن نظاره‌گر شما هستند. اجسادی که در سراسر محیط‌های بازی پخش شده‌اند و پوسترهایی که با هدف تبلیغ ذهنیت مریض اعضای این سازمان به در و دیوار نصب هستند، فضای خفقان‌آور و تاریک دوران جنگ سرد را به بهترین شکل به‌تصویر می‌کشند و با اینکه بازی می‌توانست در این داستان کمی عمیق‌تر هم شود، ولی در همین حد هم برای اثری در سبک خودش حرف‌های زیادی برای گفتن در این زمینه دارد. 

هاب اصلی بازی بازی Outlast Trials

Outlast Trials متشکل از تعدادی مرحله در قالب همان آزمایش‌های علمی و چالش‌های کوچک‌تر است که وسعت کم‌تری نسبت به مراحل اصلی دارند. بازی نقشه‌ها و محیط‌های متنوعی دارد و در هریک از آن‌ها، ماموریت‌هایی برای شما در نظر گرفته شده است. اما برگردیم به همان سوال اصلی که در بررسی Outlast Trials پیش می‌آید و بالاتر آن را مطرح کردیم. اجازه بدهید خیال‌تان را راحت کنم؛ بله، آوت‌لست جدید هنوز هم به معنی واقعی کلمه ترسناک و آزاردهنده است. بازی را هم می‌توان به شکل تک‌نفره و همراه با تیمی از بازیکنان دیگر تجربه کرد و مخصوصا در حالت تک‌نفره، Outlast Trials همان وحشت همیشگی مجموعه را تمام و کمال در خود دارد. 

تصور کنید در تلاش برای رسیدن به یکی از اهداف خودتان در ماموریت‌های بازی هستید که ناگهان موجودی وحشتناک که مشخص است اگر دستش به شما برسد تیکه پاره‌تان خواهد کرد، وارد محیط می‌شود. دقیقا مثل رویکرد همیشگی آوت‌لست، اینجا هم ابزاری برای دفاع و کشتن دشمنان در اختیار ندارید و در اکثر مواقع، فرار و مخفی‌کاری بهترین راه مقابله با تهدید‌های موجود است. اگر دشمن مذکور متوجه شما شده است، راهی جز فرار ندارید و باید دنبال جایی برای مخفی شدن بگردید و اتفاق بد زمانی رخ می‌دهد که از بخت بد، دقیقا در همان کمد یا هرجای دیگری که می‌خواهید مخفی شوید، یک موجود ترسناک و مفلوک دیگر هم مخفی شده باشد و اینجاست که در اوج تنش، بازی با یک جامپ اسکر حقیقتا آزاردهنده از شما پذیرایی می‌کند. 

دشمن ترسناک بازی بازی Outlast Trials

تازه سناریویی مثل این، فقط یکی از جنبه‌های ترس Outlast Trials است. با اینکه در این نسخه از بازی هم دوربین دید در شب بهترین دوست شما است و ترس تمام شدن باتری آن هم واقعا تنش زیادی به بازی اضافه می‌کند، اما در مجموع آوت‌لست جدید محیط‌های روشن به‌مراتب بیش‌تری نسبت به بازی‌های قبلی دارد. ولی به همان اندازه که این موضوع خبر خوبی به‌نظر می‌رسد، باید در نظر داشته باشید که باعث می‌شود تا دشمنان در محیط‌های روشن خیلی راحت‌تر متوجه شما شوند و با نهایت بی‌رحمی به طرف‌تان حمله کنند. مخفی‌کاری همانطور که اشاره کردیم بهترین ابزار گیمر برای پشت سر گذاشتن مراحل بازی است ولی در این راه هم چالش‌های زیادی در نظر گرفته شده است؛ قدم گذاشتن اشتباه روی خرده شیشه‌هایی که در محیط پخش هستند یا برخورد با قوطی‌های فلزی که آویزان شده‌اند، به معنی احضار آنی دشمنان وحشتناک بازی است. همچنین اگر تماشای صحنه‌های چندش‌آور و پُر از خون و خونریزی برای شما آزاردهنده است، بهتر است بیخیال Outlast Trials شوید؛ در این مورد فقط همین بس که بازی در همان مرحله آزمایشی مخاطب را وارد می‌کند تا پرت شدن یک شخص داخل یک چرخ گوشت عظیم را با تمام جزییات ناظر باشد!

به نظرم با این توضیحات همگی به این نتیجه رسیده‌ایم که استودیو رد برلز در Outlast Trials هم توانسته است همان ترس آشنا و عریان همیشگی مجموعه را تمام و کمال تقدیم مخاطبش کند. اما وقتی بازی را به شکل چندنفره تجربه کنیم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ خب بله، در این حالت کمی از ترس کلی کم می‌شود. طبیعی است که وقتی حس کنید چند دوست دیگر هم همراه با شما در وضعیت اسفناک ماموریت‌های بازی شریک هستند حس بهتری به کلیت قضیه خواهید داشت ولی وقتی از دید گیم‌پلی به این موضوع نگاه کنیم، Outlast Trials حقیقتا یکی از بهترین تجربه‌های چندنفره ترسناک را ارائه می‌دهد. وقتی در قالب یک تیم مشغول انجام ماموریت‌ها هستید، باید مدام از طریق صحبت با یکدیگر تقسیم کار داشته باشید و با اینکه شخصا با افرادی تصادفی چند بار بازی را به شکل چندنفره تجربه کردم، ولی حتی در این حالت هم حس همکاری، تجربه ترس‌های مشترک و مخصوصا انجام دادن موفقیت‌آمیز ماموریت اصلی، واقعا لذت‌بخش بود. البته در حالت چندنفره، یک ترس جدید به بازی اضافه می‌شود و آن اینکه اگر اشتباهی داشته باشید، جدا از خودتان بقیه تیم را هم به دردسر می‌اندازید و باید عذاب وجدان آن را هم تحمل کنید! 

دوربین دید در شب بازی Outlast Trials

با انجام ماموریت‌ها و چالش‌های بازی که از حیث طراحی هم تنوع و کیفیت خوبی دارند، به مرور سطح شخصیت شما بالاتر خواهد رفت و منابع مختلفی به‌دست می‌آورید. با این منابع هم می‌توان وسائل تزئینی برای اتاق شخصیت بازی در هاب خریداری کرد و هم اینکه از طریق فروشنده‌ها، آیتم‌های مختلفی به‌دست آورد. این آیتم‌ها حسابی در انجام ماموریت‌ها کارساز هستند و مثلا می‌توانند برای مدتی دشمنان را گیج کنند یا سطح سلامت شما و هم‌تیمی‌ها را احیا کنند. البته در جریان خود مراحل هم آیتم‌های مختلفی را می‌توانید پیدا کنید که شامل باتری، بطری‌های احیای سلامتی و همینطور یک نوع دارو می‌شود که سطح آشفتگی ذهن کاراکتر را بهبود می‌بخشد. در صورتی که از این دارو به موقع استفاده نکنید، یکی از آزاردهنده‌ترین دشمنان بازی دنبال‌تان خواهد کرد و واقعا رویارویی با او یکی از ترسناک‌ترین سناریو‌های Outlast Trials است. البته سایر دشمنان از یک پلیس دیوانه گرفته تا زنی واقعا وحشتناک هم به بهترین شکل طراحی شده‌اند و اجازه نمی‌دهند آب خوش از گلوی‌تان پایین برود! البته دشمنان گاهی از حیث هوش مصنوعی رفتارهای عجیبی هم نشان می‌دهند و مثلا چند بار پیش آمد دشمنی که در تعقیبم بود، بلافاصله پس از وارد شدن به تاریکی من را در دو قدمی خودش گم کرد که البته این موضوع خیلی هم همیشگی نیست.

Outlast Trials با استفاده از موتور آنریل ۴ ساخته شده است و بی‌اغراق از خیلی از بازی‌های ساخته‌شده با آنریل ۵ هم تجربه چشم‌نوازتر و کاملا هم بهینه‌ای است. یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث ایجاد ترس در تجربه اثر می‌شود، استفاده درست از نورپردازی‌ها است که هم زیبایی خاصی به محیط داده‌اند و هم در خلق جهانی تنش‌زا موفق عمل کرده‌اند. سایر جزییات محیطی و افکت‌ها هم کیفیت کاملا مناسبی دارند و به همین نسبت، سازنده‌ها به‌خوبی از افکت‌های صوتی و کنترل ریتم درست موسیقی هم برای القای هیجان و تنش بیش‌تر به بازی بهره برده‌اند. بازی همچنین سرورهای مناسبی هم دارد و در این روزهایی که آنلاین بازی کردن در کشورمان واقعا آزاردهنده شده است، تجربه خوبی از این حیث خواهید داشت. 

دشمن عظیم جثه بازی Outlast Trials

در مجموع Outlast Trials یک نسخه موفق دیگر از مجموعه آوت‌لست است که چه به تنهایی و چه همراه با چند نفر دیگر مشغول تجربه آن شوید، لذت زیادی از بازی خواهید برد و البته تا دلتان بخواهد، انواع مختلفی از حس ترس را با تمام وجود حس می‌کنید. ماموریت‌های بازی تنوع مناسبی دارند و به مرور هم موارد جدیدی به آن‌ها اضافه می‌شود. همچنین محتوای اند گیم Outlast Trials هم ارزش تجربه را دارد و می‌توان به‌عنوان یک تجربه طولانی‌مدت هم روی آن حساب کرد. جلوه‌های صوتی و بصری مناسب هم مکمل این پکیج هستند و با اینکه بازی مشکلاتی در عمق داستان با‌وجود پتانسیل بسیار بالا و همینطور هوش مصنوعی دارد، ولی در مجموع یکی از بهترین آثار چندنفره ترسناک است که می‌توان تجربه کرد. 

بررسی بازی بر اساس نسخه کامپیوتر صورت گرفته است و کد آن توسط ناشر برای زومجی ارسال شده است

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 8 views بار دسته بندی : بررسی بازی تاريخ : 3 می 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها