فلت مود بررسی بازی Contra: Operation Galuga؛ یادآور خاطرات خوب دوران کودکی - فلت مود

نزدیک به چهل سال پس از انتشار کنترا، کونامی با عرضه نسخه ریمیک این بازی، ما را به زمان بچگی‌مان برد و یادآوری کرد که چرا کنترا محبوب‌ترین بازی اکشن زمان خودش بود. البته این سفر در زمان، گران‌تر و کوتاه‌تر از چیزی است که انتظارش را داشتیم.

دوران کودکی ماها که خودمان را «گیمر» می‌دانیم، با یک سری بازی پر شد که همیشه هم جایگاه ویژه‌ای برایمان دارند. مهم نیست که چقدر قدیمی یا اینکه چقدر گرافیک ضعیفی داشته باشند. دوران کودکی من به‌عنوان یک دهه شصتی، یعنی زمانی‌که نه پلی‌استیشنی وجود داشت نه ایکس باکس، توسط کنسول‌های سگا و نینتندو اداره می‌شد. در آن زمان حتی اسم دقیق این کنسول‌ها را هم نمی‌دانستیم و به آن‌ها صرفا «سگا» و «میکرو» می‌گفتیم. در آن زمان مطرح‌ترین بازی‌ها، شورش در شهر، تبر طلایی، سونیک، ماریو و کنترا بود.

اولین نسخه از کنترا، ۳۷ سال پیش روی کنسول نینتندو یا همان «میکرو» خودمان توسط شرکت کونامی منتشر شد. در حقیقت می‌توانیم کنترا را پدربزرگ بازی‌های سبک «شوت ام آپ» یا به زبان خودمانی، بازی‌های «دو بعدی کشت‌وکشتار با اسلحه» بدانیم. این بازی به‌قدری محبوب شد که چند نسخه هم پس از آن هم برای کنسول‌های دیگر عرضه شد. سال ۱۹۹۴ بازی Contra: Hard Corps برای کنسول سگا جنسیس عرضه شد که به اعتقاد خیلی‌ها، بهترین نسخه از سری کنترا به‌حساب می‌آید. متاسفانه پس از Hard Corps هیچ‌کدام از بازی‌های کنترا نتوانستند موفقیتی را برای کونامی به‌دست بیاورند.

مقایسه نسخه اصلی و ریمیک بازی Contra

اما چند روز پیش و پس از ماه‌ها تبلیغات و ایجاد کردن جو نوستالژی، کونامی از جدیدترین نسخه از بازی‌های کنترا با نام Contra: Operation Galuga رونمایی کرد. کونامی این بازی را دنباله اولین کنترا معرفی کرده؛ ولی به‌نظر می‌رسد که بیشتر نسخه ریمیک همان قسمت اول باشد. کونامی سعی کرده تا جای ممکن به ریشه‌های این بازی برگردد و روی المان «نوستالژی» تمرکز کند تا بتواند شکست نسخه‌های قبلی را که فرمول متفاوتی داشتند جبران کند.

شخصا در چند سال گذشته برای اینکه بتوانم خلا این سبک از بازی‌ها را در زندگی‌ام جبران کنم، سراغ بسته Contra Anniversary Collection رفته بودم که همه بازی‌های قدیمی کنترا را یک‌جا در اختیارم قرار می‌داد. البته یک سری بازی شوت ام آپ فوق‌العاده مثل Huntdown و Valfaris هم در این مدت عرضه شدند که تا حد زیادی این کمبود را جبران کردند.

اما وقتی Operation Galuga عرضه شد، مثل یک قحطی‌زده به سرعت آن را دانلود و اجرا کردم. حجم این بازی روی کامپیوتر چیزی حدود ۱۴ گیگابایت است و قیمتش هم در فروشگاه استیم ۴۰ دلار است که هر دو مورد به نظرم خیلی بیشتر از چیزی بود که انتظارش را داشتم. به هر صورت برای من که بی‌صبرانه منتظر این بازی بودم، هیچ‌کدام اهمیتی نداشت.

نبرد با باس در بازی Contra ریمیک

لحظه‌ای که وارد این بازی شدم، انگار که در یک لحظه به ۳۰ سال قبل و زمانی‌که با برادر بزرگم دونفره کنترا را بازی می‌کردیم برگشتم. دقیقا احساس کردم که همین حالا از خیابان جمهوری با یک بازی کنترا برگشتم و آن را درون کنسول میکرو قرار داده‌ام. در حقیقت مشخص بود که کونامی از ترس تکرار شکست کنتراهای اخیر، همان نسخه اول را با گرافیک مدرن و یک امکانات کوچک جدید عرضه کرده است. به‌هرحال، خیلی کم پیش می‌آید که بازی‌های «ریمیک» شکست بخورند.

اول از همه باید بگویم که این بازی را روی کامپیوتر بررسی کردیم؛ ولی برای کنسول‌های پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس و اس و نینتندو سوییچ هم عرضه شده است.

اما برای بررسی Contra: Operation Galuga پیش از هر چیزی باید بگوییم که فرمول بازی همان فرمول همیشگی بازی‌های کنترا بدون هیچ تغییری است: شما به‌صورت تک‌نفره یا چندنفره (حداکثر چهار نفر) وارد یک مرحله می‌شوید و با سلاح‌های مختلف و گلوله‌های رنگارنگ با دریایی از دشمنان که از در و دیوار روی سرتان فرود می‌آیند مبارزه می‌کنید تا درنهایت به غول آن مرحله برسید که معمولا چند ۱۰ برابر شما سایز دارد.

گیم پلی بازی Contra

همان‌طور که گفتیم با اینکه کونامی به‌صورت رسمی این بازی را دنباله اولین کنترا نامیده، ولی بیشتر به نسخه ریمیک آن شباهت دارد. شخصیت اصلی‌های بازی همان دو کماندوی Mad Dog و Scorpion هستند و حتی اکثر مراحل هم عینا همان مراحلی هستند که در کنترای وجود داشتند. حتی ترتیب مراحل هم تغییری نکرده است. بازی مثل کنترا ۱ در همان جزیره‌ای شروع می‌شود که درنهایت شما را مقابل موجود فضایی عظیم‌الجثه‌ای قرار می‌دهد. مراحل دیگری مثل قطار در حال حرکت در برف و حتی بخش داخل بدن هیولای فضایی هم عینا تکرار شده‌اند. اگر خوره کنتراهای قدیمی باشید، واقعا می‌توانید یک سری مراحل را چشم‌بسته بازی کنید.

اما اگر از این موارد تکراری بگذریم، Operation Galuga بخش‌های جدیدی هم دارد که جذابیت بازی را زیاد می‌کنند. برای مثال به جز دو شخصیت اصلی بازی، دو کاراکتر دیگر هم اضافه شده‌اند که هر کدام قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. برای مثال، یکی از آن‌ها می‌تواند برای چند ثانیه در هوا معلق بماند و آن یکی هم می‌تواند با طناب از در و دیوار بالا برود. مورد بعدی اینکه دیگر خبری از مراحل اذیت‌کننده نیست. اگر کنترا ۱ را بازی کرده باشید، قطعا می‌دانید که مرحله دوم بازی که حالتی سوم‌شخص داشت، مرحله سخت، خسته‌کننده و بدی محسوب می‌شد. خبر خوب اینکه در Operation Galuga این بخش با مرحله‌ای استاندارد عوض شده که به‌مراتب جذاب‌تر است. در این مرحله روی یک سری موتور پرنده قرار می‌گیرید و به مبارزه با موجودات فضایی می‌پردازید.

شخصیت بیوولف در بازی Contra ریمیک

ولی مهم‌ترین ویژگی جدید بازی، اضافه شدن المان «داستان» به‌حساب می‌آید. در کنترای جدید، همه شخصیت‌های بازی صداگذاری شده و تعداد زیادی ویدیو و کات‌سین هم به بازی اضافه شده است. کونامی سعی کرده در بخش داستانی نشان می‌دهد که چرا کاراکترهای بازی این همه موجودات فضایی را قتل عام می‌کنند؛ اما مشکل این بخش داستانی اینجا است که یک سری دیالوگ‌های طولانی را به بازی اضافه کرده که حس‌وحال سریع بودن را از آن می‌گیرد. بعضی مواقع یک سری مونولوگ طولانی و خسته‌کننده از شخصیت‌های منفی بازی پخش می‌شود که وسط مراحل پخش شده و روند سریع و بکش‌بکش بازی را از بین می‌برد.

به جز حالت «داستانی»، دو حالت دیگر به اسم‌های Arcade و Challenge هم وجود دارد. در حالت اول می‌توانید به‌صورت انفرادی یا با دوستانتان، بازی را بدون مردن تا جای ممکن پیش ببرید و رکورد بزنید. حالت دوم هم همان‌طور که نامش نشان می‌دهد، یک سری چالش را پیش رویتان قرار می‌دهد. برای نمونه، باید یک مرحله را بدون اینکه حتی یک تیر شلیک کنید، به‌پایان برسانید. البته هیچ‌کدام از حالت‌ها، فضای جدیدی ندارند و در همان ۸ مرحله بخش داستانی رخ می‌دهند.

مرحله شهری بازی Contra

با اینکه سلاح‌های بازی تغییر خاصی نکرده‌اند و می‌توانید با همان مسلسل همیشگی بازی‌های کنترا یا لیزر، موشک‌های ردیاب و گلوله‌های پخش‌شونده مبارزه کنید؛ ولی یک سری امکانات جالب هم به آن‌ها اضافه شده است. برای مثال، می‌توانید همزمان دو اسلحه را در اختیار داشته باشید تا بسته به شرایط مختلف، اسلحه بهتر را در دست بگیرید. مورد بعدی اینکه اگر یک اسلحه را دوبار بردارید، می‌توانید آن را ارتقا دهید. قابلیت Overload هم اضافه شده که با آن می‌توانید یکی از سلاح‌های خود را فدا کرده و قابلیتی ویژه مثل سپر ضد ضربه یا بمب شوکی را فعال کنید که در نبرد با غول‌ها بازی کاربرد زیادی دارند.

درنهایت، همه این‌ها درکنار هم باعث شده که Contra: Operation Galuga قدمی مثبت در جهت پیشرفت برای مجموعه بازی‌های کنترا به‌حساب بیاید. البته باید در نظر داشته باشید که داستان بازی مثل کنتراهای کلاسیک بسیار کوتاه است و می‌توانید آن را در کمتر از سه ساعت تمام کنید؛ بنابراین قیمت‌گذاری ۴۰ دلاری این بازی، به نظرمان غیرمعقول است؛ چراکه با همین رقم می‌توانید چند بازی عالی در همین سبک مثل Valfaris ،Huntdown و Warhammer 40K: Shootas, Blood & Teef را تهیه کنید.

بازی Contra: Operation Galuga روی کامپیوتر بررسی شده و کد آن توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 15 views بار دسته بندی : بررسی بازی تاريخ : 21 مارس 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها